Аты-жону Мухаммед бин Абдуллах.
2. Пайгамбарыбыздын апасынын жана сүт энесинин ысымы ким болгон?
Жооп: Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламдые оз апасынын аты жону Вах бин Абдулманафтын кызы Амина.
Сувайба (Абулахаб кулдуктан азат кылган аял) жана Халима (р.а) (Бану Саъид урусунан болот).
Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам торолгондон кийин 3-4кунго чейин энеси менен болду. Андан кийин Пайгамбарыбыздын атсынын бир тууганы Абулахаб кулдуктан азат кылган Сувайба аттуу аял эмизет. Сувайба Абулахабка Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам суйунчулогондо, Абулахаб кубанганынан ошол замат кулдуктан азат кылат. Сувайба Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламдин атасынын бир тууганы Хамза р.а да эмизет ошол себептен Хамза р.а менен Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам эмчектеш агасы болот.
Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам Сувайбаны абдан урматтайт болчу. Хадижа р.а менен уйлонгондон кийин Сувайба Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламдин алдына коп келчу. Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам Мадинага кочкондон кийин да, Сувайбага Мадинадан белектерди жонотуп турган. Кийин Сувайба менен анын улунун олгондугун билип ,Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам: Алардын жакындарынын бироо жарым барбы жакшылык кылайн деген. Кийин анын жакындарынан эч ким жок экендиги белгилуу болгон.
Халима (р.а) энебиздин колунда 4 жашта кокуроктун биринчи жарылуусу болгон!
3. Апасы каза болгондон кийин пайгамбарыбызды ким тарбиялап өстүргөн?
Жооп: Энеден төрөлгөндө атасыз төрөлүп, атасыны көрүү насип кылынбаган алты жашар бала атанын кабырына келип, көз жашын агызып, атага болгон кусалыгын бир аз болсо да жеңилдеткенсиди. Ан-дан ары Мадинадагы таякелерин зыярат кылып, үчөө кайрадан жолго чыгышты. Мадинадан Меккеге келе жаткан жолдо Аамина катуу ооруга чалдыкты. Күн сайын күчөгөн оору, акыры аны кый-мылсыз жатып калууга мажбур кылды. Титирген колдору менен баласынын башынан сылап: «Сенин колдоочуң бар, эч качан жал-гыз калбайсың» деп насаат сөздөрүн айтты. Көрөр күнү, ичээр суусу ушул ээн талаада түгөнгөн Аамина баласынын кол алдында жан берди. Эненин көкүрөгүнө башын жөлөп, көз жашы куюлган алты жашар бала үчүн бул күн кайгы менен ыйдын күнү болду. Бала экинчи жолу жетим калды. Өмүрүндө көрбөгөн атасынын кабырын зыярат кылып, апасын да кабырга берип, кайгы үстүнө кайгыга туш болгон бала Умму Айман менен Меккени көздөй жол тартты. Умму Айман баланы чоң атасы Абдул Муттолибге алып келип тапшырды. Чоң ата бул убакта токсон жашка жакындып калган эле. Келининин өлүмүнө катуу кайгырган чоң ата небересин кучагына кысып, анын андан аркы жашоосуна кам көрдү. Аны ар дайым өзү менен алып жүрдү. Аксакалдар менен болгон жыйындарда да небере анын чапанынын этегине отурчу. Чындыгында, анын этегине Мухаммаддан(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) башка эч ким отурган эмес болчу. Жашы улуулардын оозунан чыккан нускалуу сөздөргө чын ниети менен кулак салып угаар эле. Чон атасы бул дуйнодон откон сон Атасынын бир тууган АбуТалибдин колунда чонойгон!
4. Пайгамбарыбыз кандай кесиптер менен алектенген? Бахийра аттуу кечилдин окуясы жөнүндө эмнени билесиң?
ШАМГА БИРИНЧИ ЖОЛУ САПАРГА ЧЫГУУСУ ЖАНА БАХИРА МОНАХТЫН ОКУЯСЫ:
Мухаммед саллоллохи алейхи ва саламдин жашы 12 ге жеткенде, Абутолиб Курайш уруусунун соода кербени менен Шамга барууга ниет кылат. Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам да Абутолиб менен бирге жоногон болчу.
Жолдо журуп олтуруп Бусра деген айылына жетейин деген жерде бир монах христианга жолугушат. Ал христиандын Бахира деген ат менен белгилуу болгон. Кербенда келип Бахира христиан монахтын чиркоосунун (церковь) жанында дем алууга атанган болчу. Акыркы замандын пайгамбарынын белгилери жонундо асмандан тушкон китептерде Аллах таала тараптан баяндалган эле. Ал жонундо Бахира жакшы билет болчу. Бахира Пайгамбарыбыздын белгилерин (эки далысынын ортосундагы пайгамбарлык белгини) коруп бул ошол биздин китеп айтылган акыркы пайгамбар деп тааныйт.
Жамиъ Тирмизиде Абу Муса Ашьариден риваят: <<Бир жолу Абутолиб курайш уруусунун башчылары менен Шамга жонойт. Шамда бир монах бар болчу. Алар коп жолу ошол монахтын алдынан отушчу. Бирок, аларга ал монах эч кандай конул бурчу эмес. Бул жолу курайштын кербенинен монах адаттан тышкары, озунун ибадатканасынан чыгып,алардын алдына келди. Бир нерсе издегендей кербендеги адамдарды ар бирин бирден карап чыгып, акыры Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламдин колун кармап: <<Бул бардык ааламдын башчысынын,бул бардык ааламдын жаратуучусун элчиси. Муну Аллах бардык ааламга ырайым учун жиберген>>-- деген.
Курайш башчылары ал монахтан <<сиз бул жонуедо кайдан билесиз?>> --деп сурашты.
Монах: СИЛЕРДИН БААРЫНАР САЙДАН ЧЫККАН МЕЗГИЛДЕ,САЖДА КЫЛБАГАН БИР ДАГЫ ДАРАК КАЛБАГАН КАЛБАГАН БИР ДАГЫ ДАРАК ЖЕ ТАШ КАЛГАН ЖОК. ДАРАК МЕНЕН ТАШТАР ПАЙГАМБАРГА САЖДА КЫЛЫШАТ. МЕН АНДАН СЫРТКАРЫ, МУХАММЕДИН МООРУНОН ДА ТААНЫЙМ. АЛ АЛМАГА ОКШОШ,АНЫН ДАЛЫСЫНЫН АСТЫНДА ТУРАТ>>---дейт. Монах христиан Мухаммед саллоллохи алейхи ва саламдин урматтына ошол кербендеги адамдарды тамак жасап сыйлайт. Баары тамака келгенде Мухаммед гана деп сурайт. Алар ал тоолорду кайтарып калды деп айтышат. Монах Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламди чакыртат. Пайгамбарыбызга асманда бир булут дайыма колокко кылып журчу. Пайгамбарыбыз келгенде дарактын алдында соодагерлер дарактын колокосун ээлеп олтурушкан болот. Колоко жер калбай калган болот. Ал колокосуз чекеге олтурган кезде. Олтурар замаат дарактын колокосу Мухаммед саллоллохи алейхи ва салам тарапка карай ийилет. Монах дарак оз колокосун Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламга жылдырганын байкап калып: <<Карагыла,дарактын ийилип ага колоко кылуусун>>--- деп айтат. Монах христиан ордунан туруп ,эл астында касам ичип айтат:<<Силер аны румга алып барбагыла!Эгер румдуктар муну билсе,мунуе сыпаатын жана аламаттарын таанышса,созсуз олиуруп салышат>>. Суйлоп жаткан учурда кокусунан румдуктардан 6-7 адам бир нерсе издегендей абалда келе жатканын коруп.
Монах: аларга эмне учун келдинер деп суроо бергенде,алар <<Биз Тоорат жана инжилде(Библия да) кабары берилген пайгамбарды издеп келдик, ал ушул айда сапарга чыгат деп,ар тарапка озубуздун адамдарыбызды жонотконбуз>>--дешет. Румдуктар Монахтын чиркосундо туноп ошол жерде келечек пайгамбарын издейбиз ,биз ошол учун келдик деп айтышат. Бахира монах кербенге кайрылып Абутолибге Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламди артка кайтарып жибер болбосо ага коркунуч болушу мумкун деп айтат. Абутолиб Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламди Абубакр р.а менен Билалга р.а кошуп кайра артка Меккеге жиберет. Монах христиан Мухаммед саллоллохи алейхи ва салам жолдо жеп кетсин деп нан жана зайтун майын берет.
Байхакинин риваятында: Бахира монах туруп Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламдин далысын карап,эки далынын ортосундагы пайгамбарчылык (белгини)моорду корду да, оз китебинен окууган пайгамарлык белгини тапкан.
5. Пайгамбарыбыздын алгачкы жубайы ким болгон жана ага кантип үйлөнгөн? Пайгамбарыбыздын балдарынын ысымдары ким болгон?
Хадича энебиз алгачкы жубайы болгон!
Касым
Абдуллах
Ибрахим
Рукуя
Умму Кулсумду
Зайнап
Фатима
6. Хира үнкүрүнө пайгамбарыбыз эмне үчүн барчу эле? Пайгамбарыбызга пайгамбарлык милдет качан жүктөлгөн?
Жооп: Эмне үчүн Аллах Таала вахийди Пайгамбарга отуз же отуз беш жашында түшүргөн жок? Анткени, Аллах Таала аны пайгамбарлыкка даярдап жаткан болчу. Себеби, ал ыймандууларга гана пайгамбар болбостон, бүткүл ааламга жиберилген элчи болот эле. Дал ушундай оор мээнетти көтөрүп кетүүсү үчүн Аллах Таала аны кырк жашына чейин тарбиялады. Ал отуз сегиз жашка келгенде вахийдин алгачкы белгилерин көрө баштады. Ага таштар менен дарактар салам айтуучу болду. Эртең менен боло турган окуяларды түшүндө даана, ачык көрө баштады. Ал алты ай бою ушундай түштөрдү көрүп жүрдү. Жалгыз, адамдардан оолак болууну каалап калды. Күн бою, кээде бир канча күн Хира үңкүрүнө барып жалгыз отурчу болду. Ал жалгыз отуруп өз алдынча пикир кылат эле. Рамазан айынын акыркы он күнүн Хира үңкүрүндө өткөрчү. Жашы элүү бештин кырына чыгып калган жубайы Хадича энебиз ага тамак ташып үңкүргө келип кетип турчу. Күйөөсү менен бирге эки-үч күн үңкүрдө калып, пикир кылып отурган убактары да болчу. Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) үңкүрдө отурган кезде: «Жашоодогу максатым эмне?» деп өзүнө-өзү суроо берчү. Ушул суроого жооп издегенсип көпкө дейре унчукпастан ойлонуп отураар эле.
Ал адаттагыдай эле бүгүн да үңкүрдө көпкө отурду. Рамазанайынын дагы бир дүйшөмбү күнү сапарын карытып, айлананы коюу караңгылык каптап кирди. Аллахтын чексиз кудрети менен жаратылган кең асман түн кучагында мурдагыдан да сырдуудай көрүнүп турду. Үңкүр ичиндеги бейпил тынчтыкта Жараткандын кудретине таңданып отурган Пайгамбарыбызды(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) кандайдыр бир күч катуу кыскансыды. Бир чети чочуп, бир
чети таңданган Пайгамбарыбыздын(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) деми кысыла түштү. Аны кысып турган күч, анын кыйналып кеткенин сезгенсип акырын бошотту да:
- Оку, - деди жагымдуу үнү менен. Эмне болп жатканын али түшүнбөгөн Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун):
- Мен окуй албаймын, - деп жооп берди. Эми ал аны жанагыдан да катуурак кысып кайра бошотту да:
- Оку, - деп экинчи жолу кайталады.
- Мен окуганды билбеймин, - Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) ошол эле жоопту айтты. Ал, аны эми үчүнчү жолу кучагына кысты да, кучагынан чыгарбастан туруп:
- Оку, жараткан Роббуңдун аты менен. Ал инсанды кандан жаратты. Оку, сенин Роббуң калем менен жазууну үйрөттү. Ал инсанга билбеген нерселерди билдирди- деди. Пайгамбарыбыздын (Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) денеси калтырап титиреп кетти. Маңдайынан тер акты. Эмне болуп жатканына акылы жетпей, бир азга туруп калды. Бул Пайгамбарыбызга(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) Аллах тарбынан түшкөн эң биринчи вахий эле. Ал эми, Пайгамбарыбызды(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) кучагына кысып, алгачкы вахийди жеткирген Жибрийил(Ага Аллахтын саламы болсун) болчу.
Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) ошол абалында үйүнө шашып жөнөдү. Эшик алдына келээри менен:
- Мени жаап койгулачы, мени жаап койгулачы! - деп жубайы-на кайрылды. Эмне болгонуна түшүнбөгөн Хадича энебиз дароо аны ороп, үстүнө төшөк жапты. Өзүнө бир аз келе түшкөн Пай-гамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) болгон окуяны аялына айтып берип:
- Мен аябай коркуп жатамын, - деп кошумчалады. Бирок, акылман аялдын жүзүнөн коркуунун белгиси көрүнгөн жок. Те-скерисинче кубанган жүзү менен жубайына тигиле карап:
- Коркпогун– деди.
– Сен туугандарыңдан байланышты үзбөйсүң, картаңдарды сыйлайсың, алсыздарга жардам бересиң, конокту урмат кыласың жана жакшылыкка үндөйсүң. Аллах сени эч качан жамандыкка учуратпайт. Жылуу төшөк, жагымдуу сөз Пайгамбарыбызды(Ага Ал-лахтын салам-салаваттары болсун) бир аз эс алдырды.
Анын көңүлү тынчтана түшкөнүн байкаган Хадича энебиз, атасынын иниси Варака бин Навфалга барып келүүнү сунуштады. Варака бин Навфалга Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) башынан өткөн окуяны айтып берди. Токсондун суусун ичип отурган абышка Инжил жана Тооратты окуп, аларга амал кылган киши болчу. Пайгамбарыбыздын(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) сөзүн кунт коюп уккан абышка, болгону төрт ооз гана сөз сүйлөдү.
- Сен акыр замандын жана акыркы үммөттүн пайгамбарысың
- деди ал сакалын сылап. Бир аздан соң:
- Сага, Мусага келген периште келиптир- деди. Анан:
- Сенин коомуң сени жалганчы дешет, сага ыза берет, сени менен урушат жана сени өз жериңден кууп чыгат- деп оор үшкүрүндү да:
- Аттиң, мен жашыраак болуп, ошол күнгө жеткенимде сага жардам бербейт белем- деп кошумчалап, көзүнө айлана түшкөн жаштарын сүртүп улутуна отуруп калды.
- Алар мени өз жеримден куп чыгышабы? – деп сурады Пай-гамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) кайра.
-Ооба, сен алып келген нерсени алып келген адамдардын баары ыза көрүшкөн- деди ал сөзүн тастыктап. Анан, аны менен коштошуп чыгып бараткан Хадича энебизге карап:
- Бекем болгун- деп койду акырын гана.
Бул окуядан кийин Пайгамбарыбыз (Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) Жибирийлдин дагы келүүсүн күтө баштады. Бирок, бир жумага чейин Жибирийл келген жок. Аллах Таала Пайгамбарыбызга(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) бир аз пикир кылууга убакыт берген эле. Анткени, Пайгамбарыбызды (Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) өтө оор, тоолор көтөрө алгыс милдет күтүп турат эле. Арадан толук бир жума өткөн соң Жибирийл экинчи жолу түштү. Бул жолу ал Пайгамбарыбызга(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) «Ээ, Мухаммад, сен Аллахтын элчисисиң, мен асмандан түшкөн Жибирийлмин» деп айтты. Ушул түнү «мен сыяктуу кылып аткаргын» деп намаз окуунун жолун үйрөттү. Жабираил(а.с) биринчи келгенде:
«Оку» деген аят менен башталган беш аятты, экинчи келгенде намаз окууну үйрөттү. Андан кийин Пайгамбарыбызга(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) Муддасир жана Фатиха сүрөлөрү берилди. Бул төрт сүрө:
1) Алак сүрөсү. Илимге чакырган сүрө.
2) Муззаммил сүрөсү. Намазга чакырган сүрө.
3) Муддасир сүрөсү. Эскертүүгө, дааватка чакырган сүрө.
4) Фатиха сүрөсү. Жалпы эрежелерди камтыган сүрө.
Мына ушундай тартип менен Аллах Таала, Пайгамбарыбызга (Ага Аллахтын салам- салаваттары болсун) акыркы диндин мыйзамдарын түшүрө баштады.
7. Курандын алгачкы түшүрүлгөн аяттары кайсы жана ал аяттардан кандай пайдаларды алабыз?
Жооп: Пайгамбарыбызды(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) Рамазан айынын дагы бир дүйшөмбү күнү сапарын карытып, айлананы коюу караңгылык каптап кирди. Аллахтын чексиз кудрети менен жаратылган кең асман түн кучагында мурдагыдан да сырдуудай көрүнүп турду. Үңкүр ичиндеги бейпил тынчтыкта Жараткандын кудретине таңданып отурган Пайгамбарыбызды(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) кандайдыр бир күч катуу кыскансыды. Бир чети чочуп, бир чети таңданган Пайгамбарыбыздын(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) деми кысыла түштү. Аны кысып турган күч, анын кыйналып кеткенин сезгенсип акырын бошотту да:
- Оку, - деди жагымдуу үнү менен. Эмне болуп жатканын али түшүнбөгөн Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун):
- Мен окуй албаймын, - деп жооп берди. Эми ал аны жанагыдан да катуурак кысып кайра бошотту да:
- Оку, - деп экинчи жолу кайталады.
- Мен окуганды билбеймин, - Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) ошол эле жоопту айтты. Ал, аны эми үчүнчү жолу кучагына кысты да, кучагынан чыгарбастан туруп:
- Оку, жараткан Роббуңдун аты менен. Ал инсанды кандан жаратты. Оку, сенин Роббуң калем менен жазууну үйрөттү. Ал инсанга билбеген нерселерди билдирди- деди. Пайгамбарыбыздын (Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) денеси калтырап титиреп кетти. Маңдайынан тер акты. Эмне болуп жатканына акылы жетпей, бир азга туруп калды. Бул Пайгамбарыбызга(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) Аллах тарбынан түшкөн эң биринчи вахий эле. Ал эми, Пайгамбарыбызды(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) кучагына кысып, алгачкы вахийди жеткирген Жибрийил(Ага Аллахтын саламы болсун) болчу.
Усман бин Авфан34 жашта,
Зубайр бин Аввам
Абдурахман бин Ауф32 жашта,
Жооп: Абу бакр р.а Исламды биринчи кабыл алуучулардан эле ,ал эч ойлонбой туруп Исламды кабыл алган Ошол себебтен ал “Сыддык” (чынчыл) деп аталып калды. Исламды кабыл алганда анын 40 000 дирхамы бар эле,андан кийин ал оз байлыктарын кедей кембагалдардын карыздарын толоого жардам береген, кулдарды бошотуга сарптаган.Ошентип 40 000 ДИРХАМДАН 5000 дирхам калганда аны Мадинадагы Набави мечитин курууга жер жана башка нерселерди сатып алууга жумшаган.
Пайгамбарыбыз (с.а.в) хадисте Абу Бакр (р.а) Ибрахим (а.с) мунозу окшош экенин айткан.
23. Умар бин Хаттабдын кандай өзгөчөлүктөрү болгон?
Жооп: Ал Муса(а.с) жана Нух (а.с) окшош. Эр журок жана Адилеттуу Халифа болгон! А
24. Айша жана Хафса энелерибиздин артыкчылыктары жөнүндө эмне билесиң?
Хафса энебиз- Умар р.а кызы
25. Мадинага көчүүсүнө Курайш капырлары тоскоол болгон учурда, аларга бардык мал-мүлкүн таштап кеткен сахаба ким эле ? Ал жөнүндө Алла Таала: «Адамдар арасында Алланын ыраазылыгына жетүүнү көздөп, жанын да аябай тургандары бар. Алла пенделерине (абдан) Ырайымдуу» – деген аят түшүргөн. Ал эми пайгамбарыбыз болсо: «Бах, бул соода кандай кирешелүү соода болду!?» – деп айткан.
Жооп: Кайгылуу окуя Сухайб Румий көчкөн мезгилде болду. Ал Румдан(Рим) келген кезде өтө кедей болчу. Меккеге келип соода менен алек болду. Кийинчерээк Меккедеги эң бай адамдардын бир болуп калды. Ал көчкөн мезгилде он төөгө жүктөрүн артып шаардан чыгып жөнөйт. Анын көчүп баратканын сезип кал-ган каапырлар артынан жетип келди да:
-Сен бизге келгенде колуңда эч нерсең жок кедей элең. Биз-дин арабызды жүрүп байыдың. Анан эмне үчүн бизге тиешелүү болгон байлыкты жүктөп баратасың? – дешти алар.
- Силер эмнени каалайсыңар, – деди Сухайб.
- Эгер көчүүнү кааласаң, анда мал-мүлкүңдү таштап кет, – дешти тигилер.
- Малымды таштасам эле мага тоскоол болбойсуңарбы? – ку-бана сурады Сухайб.
- Малды ташта да кете бер, – дешти каапырлар да кубанып.
Сухайб эч камырабастан төөлөрдүн жибин аларга ыргытып, төөсүн бастырып жөнөдү.
-А астыңдагы төөнүчү, – деди тигилердин бири. Сухайб ун-чукпастан төөдөн түшүп, басып жөнөдү.
- Үстүңдөгү чепкендичи, – баягы адам дагы анын алдын тороду. Сухайб чепкенин да чечип анын колуна карматты. Жалаң көйнөгү менен кумдуу чөлдү аралап бараткан Сухайбты шылдыңдап күлгөн каапырлар артына кайтып кетишти.
Анын абалын уккан Пайгамбарыбыз(Ага Аллах-тын салам-салаваттары болсун) алдынан чыгып:
- Сенин соодаң абдан кирешелүү болду- деп тосуп алды.
Ушул окуядан кийин Аллах Таала: «Адамдардын арасында Аллахтын ыраазылыгына жетүү үчүн өз жанын да аябай турган-дары бар. Аллах пенделерине Ырайымдуу» деген аятты түшүрдү. (Бакара, 207-аят).
26. Мекке капырлары жоготпой сактап берүүсү үчүн пайгамбарыбызга мал-мүлкүн аманат калтырчу. Пайгамбарыбыз Хижрат кылганда ошол аманаттарды өз ээсине кайтарып берүү үчүн ордуна кимди калтырып кетти? Ошол түнү пайгамбарыбыздын төшөгүнө кайсы сахаба жатып калган болчу?
Жооп:Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) Алиге келип, ага үй-бүлөнүн аманатын тапшырды жана түн ичинде өзүнүн төшөгүнө барып жатып туруусун суранды. Түн кирери менен каапырлар да Пайгамбарыбыздын(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) үйүнүн жанына чогулушту. Алар чыдамсыздык менен Пайгамбарыбыздын(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) үйдөн чыгуусун күтүп жатышты.
Пайгамба-рыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) колуна бир ууч топуракты алып: «Биз алардын алдынан да артынан да тосмо койдук. Аларды ороп салдык, алар көрө алышпайт» деген аятты окуп, акырын чачып койду да үйдөн чыгып кете берди(Ясин. 9-аят).
Эшиктен көзүн албай карап турган каапырлардын жанынан өткөн Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) Мадина тарапка эмес, тескери жактагы тоону көздөй бет алды.
Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) Мадина тарапка эмес, тескери жактагы тоону көздөй бет алды. Бул тоого алып чыгуучу бир гана жол бар эле. Тоонун бооруна жаңы гана көтөрүлө баштаган кезде Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) артына кылчайып бир карады. Алыстан карарып Меккенин карааны көрүнүп турду. Туулган жер, балалык күндөрү өткөн жер, Турмуштун ачуусун да таттуусун да таткан жер. Пайгамбарыбыздын(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) көзүнөн сызылып чыккан жаш сакалынан ылдый агып кетти. «Мен сени жакшы көрөрүмдү Аллах билет, эгер мени кууп чыгышпаганда мен сенден кетпейт элем оо, менин кереметтүү Меккем» - Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) титиреген үнү менен акыркы коштошуу сөзүн айтты да өйдө көздөй кадам шилтеди. Тоонун башында Савр үңкүрү бар. Меккеден Саврга чейин бир жарым сааттык жол. Пайгамбарыбыз (Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) бул убакта элүү үч жашта, Абу Бакр болсо элүү бир жашта эле. Бирок, жаштарынын улуулап калганы да, тоонун бийиктиги да аларга тоскоол боло ал-ган жок. Жүрөктөгү бекем ишеним денеге күч берип, талыкпай шилтенген кадамдар аларды Савр үңкүрүнө жеткирди.
27. Пайгамбарыбыз Хижрат кылганда шерик кылган улуу сахаба ким? Аларга ким жол көрсөтүүчү болгон? Артынан кууп келген душмандардын көзүнө чалдыкпоо үчүн алар кайсы жерге жашынышкан?
Жооп:Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) Алиге (р.а) аманаттарды тапшырган сон Мадина тарапка эмес, тескери жактагы тоону көздөй бет алды. Бул тоого алып чыгуучу бир гана жол бар эле. Тоонун бооруна жаңы гана көтөрүлө баштаган кезде Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) артына кылчайып бир карады. Алыстан карарып Меккенин карааны көрүнүп турду. Туулган жер, балалык күндөрү өткөн жер, Турмуштун ачуусун да таттуусун да таткан жер. Пайгамбарыбыздын(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) көзүнөн сызылып чыккан жаш сакалынан ылдый агып кетти. «Мен сени жакшы көрөрүмдү Аллах билет, эгер мени кууп чыгышпаганда мен сенден кетпейт элем оо, менин кереметтүү Меккем» - Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) титиреген үнү менен акыркы коштошуу сөзүн айтты да өйдө көздөй кадам шилтеди. Тоонун башында Савр үңкүрү бар. Меккеден Саврга чейин бир жарым сааттык жол. Пайгамбарыбыз (Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) бул убакта элүү үч жашта, Абу Бакр болсо элүү бир жашта эле. Бирок, жаштарынын улуулап калганы да, тоонун бийиктиги да аларга тоскоол боло алган жок. Жүрөктөгү бекем ишеним денеге күч берип, талыкпай шилтенген кадамдар аларды Савр үңкүрүнө жеткирди.
Андан кийин Мадинага Набави мечиттин курганда Пайгамбарыбыздын(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) уйлору мечитке уланып салынган. Кийинчерээк Ал уйлор мечитти чонойтууда бузулуп жери мечитге берилген.
32. Мухажирлер (Меккеден көчүп баргандар) менен ансарлардын (жергиликтүүлөр) алакасын бекемдөө үчүн пайгамбарыбыз эмне кылган? Ошондой эле, Мадина калкынын өз ара мамилесин кандай ирээтке салган?
Жооп: Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) ошол жерде эң биринчи кутбасын(кайрылуу, баян) айтты:
1)«Саламыңарды жалпыга айткыла» - деди. Бири-бирине салам айтуу менен ынтымактуулук болуп, уруштарга чекит ко-юулары белгилүү эле. Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) экинчи сөзүндө:
2)«Ачкаларды тамактандыргыла» - деди. Бул сөздү айтуу менен үй-жайын таштап келген кембагал мухажирлерге(Мекке-ден көчүп келген адамдар) ансарларды(Мадинанын жергиликтүү калкы) жардам берүүгө үндөдү.
3)«Туугандарыңар менен байланышта болгула» - деген сөзү менен Авс жана Хазраждардын туугандыгын бекемдеди.
4)«Адамдар уктап жаткан мезгилде намаз окугула» - деп, Аллах Таала менен байланышууга чакырды. Эң аягында кимде-ким ушул амалдарды аткарса анын сыйлыгы Бейиш болорун сүйүнчүлөдү.
Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) Мадинага келгенде анын эң биринчи аракети ансарлар менен мухажилерди тууган кылуу болду. Анткени, ынтымак болмоюнча башка эч кайсы амалды аткаруу мүмкүн эмес. Качан адамдар улуту, уруусу, жашаган жери, өңү-түсү, ата-тегине ка-рабастан бир үммөт болгондо гана дин өнүгөт. Үммөттүн башы бир болмоюнча башкага дин жеткирүү мүмкүн эмес. Дал ошол үчүн Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) Авс менен Хазражды, ансарлар менен мухажирлерди ынтымакка чакырды.
Андан кийин Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) шаардын атын дагы өтө кылдаттык менен өзгөрттү. Анткени, мурдагы«Ясриб» деген аты менен калса, Авс жана Хазраждын гана шаары болуп калмак. Эгер«Ардул Хижра» (көчмөндөр калаа-сы) деп атаса Мухаажирлерге гана тиешелүү болуп калмак. «Давлатул Мухаммадия» (Мухаммед шаарчасы) же«Давлатул Кураания» (Кураан шаарчасы) деп атаса андагы жөөттөрдү эсинен чыгарган болуп калмак. Ошондуктан баарына бирдей болуусу үчүн жөн гана «Мадинатул Мунаввара» (Нурлуу шаар) деп атап койду.
Зайд бин Харис
Жафар бин Абутолиб
Абдулло бин Роваха
Халид бин Валид
Башташты ар тараптан.
- Бүгүн силерге таарыныч жок, Аллах силерди кечирсин. Тарап кете бергиле, силерге эч ким тийишпейт- деди Пайгамбарыбыз(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун).
46. Хижраттын тогузунчу жылында болуп өткөн кээ бир окуяларды эсте! Бул жыл тарыхта эмне деп аталып калган?
Жооп: 9-хижрий жылы:
1) Зекет жана садака жыйноо учун сахабалаарды 12 ууруга жоноткон. (Бану Тамим уруусунан башка уурулар зекет берген. Бану Тамим каршылык кылып салгылашууга чейин барды,бирок женилип , алардан 11 эркек 21 аял, 30 бала туткунга алынган)
2) Пайгамбарыбыз (сав) Али р.а менен 200 же 150 сахабаны кошуп Тей уруусунун сыйынган айкелдерин (буттарын) сындырып талкалоого жонотот. Тей уруусу каршылык кылгандандыктан аларга каршы салгылашып акырында алардын сыйынган айкелдерин талкалап, элдерин туткунга алып Мадинага алып келишет. Туткундардын арасында атакттуу Хаттим Тайинин кызы Саффанада болгон. Ал пайгамбарыбызга (сав) келип менин кунумду эч ким тологону келбейт. Атам олгон бир тууган агам Шамга (Азыркы Сирияга) качып кетти- деди. Пайгамбарыбыз аны азат кылып сени Шамга барган ишеничтуу жакшы адамдарга кошуп жиберемин агандын алдына барасын деди. Саффана Исламды кабыл кылды. Кийин ал Шамга жетип агасын таабып болгон окуяны айтып пайгамбарыбыздын алдына барып динди кабыл ал деп айтат. Ал да Мадинага барып Пайгамбарыбыздын (сав) алдына келип динди кабыл алат.
3) Табук согушу.
9-хижрий жылы, Ражаб айында Арабдардын христиан динин карманган адамдары Румдун падышасына кат жазышты. Кат мындайча жазылган: <<Мухаммад олду , элдери ачкалыктан олуп жатышат>>-деп жазылган эле. Румдун падышасы суйунгонунон 40 000 жоокер чогултуп согушка даярдайт.
Бул тууралуу Пайгамбарыбызга (сав) соодагерлердин оозунан угат. Андан кийин мусулмандар да даярдана башташат.
Тоо
Ат
Соот
Найза берди.
Адам ажылыкка жоноду
Тооба 29
48. Пайгамбарыбыз сыркоолоп жатканда намазга имамдык кылууга кимди буюруду? Пайгамбарыбыздын ооруусу канча мөөнөткө созулду жана качан кайтыш болду?
Аты-жону Мухаммед бин Абдуллах.
2. Пайгамбарыбыздын апасынын жана сүт энесинин ысымы ким болгон?
Жооп: Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламдые оз апасынын аты жону Вах бин Абдулманафтын кызы Амина.
Сувайба (Абулахаб кулдуктан азат кылган аял) жана Халима (р.а) (Бану Саъид урусунан болот).
Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам торолгондон кийин 3-4кунго чейин энеси менен болду. Андан кийин Пайгамбарыбыздын атсынын бир тууганы Абулахаб кулдуктан азат кылган Сувайба аттуу аял эмизет. Сувайба Абулахабка Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам суйунчулогондо, Абулахаб кубанганынан ошол замат кулдуктан азат кылат. Сувайба Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламдин атасынын бир тууганы Хамза р.а да эмизет ошол себептен Хамза р.а менен Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам эмчектеш агасы болот.
Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам Сувайбаны абдан урматтайт болчу. Хадижа р.а менен уйлонгондон кийин Сувайба Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламдин алдына коп келчу. Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам Мадинага кочкондон кийин да, Сувайбага Мадинадан белектерди жонотуп турган. Кийин Сувайба менен анын улунун олгондугун билип ,Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам: Алардын жакындарынын бироо жарым барбы жакшылык кылайн деген. Кийин анын жакындарынан эч ким жок экендиги белгилуу болгон.
Халима (р.а) энебиздин колунда 4 жашта кокуроктун биринчи жарылуусу болгон!
3. Апасы каза болгондон кийин пайгамбарыбызды ким тарбиялап өстүргөн?
Жооп: Энеден төрөлгөндө атасыз төрөлүп, атасыны көрүү насип кылынбаган алты жашар бала атанын кабырына келип, көз жашын агызып, атага болгон кусалыгын бир аз болсо да жеңилдеткенсиди. Ан-дан ары Мадинадагы таякелерин зыярат кылып, үчөө кайрадан жолго чыгышты. Мадинадан Меккеге келе жаткан жолдо Аамина катуу ооруга чалдыкты. Күн сайын күчөгөн оору, акыры аны кый-мылсыз жатып калууга мажбур кылды. Титирген колдору менен баласынын башынан сылап: «Сенин колдоочуң бар, эч качан жал-гыз калбайсың» деп насаат сөздөрүн айтты. Көрөр күнү, ичээр суусу ушул ээн талаада түгөнгөн Аамина баласынын кол алдында жан берди. Эненин көкүрөгүнө башын жөлөп, көз жашы куюлган алты жашар бала үчүн бул күн кайгы менен ыйдын күнү болду. Бала экинчи жолу жетим калды. Өмүрүндө көрбөгөн атасынын кабырын зыярат кылып, апасын да кабырга берип, кайгы үстүнө кайгыга туш болгон бала Умму Айман менен Меккени көздөй жол тартты. Умму Айман баланы чоң атасы Абдул Муттолибге алып келип тапшырды. Чоң ата бул убакта токсон жашка жакындып калган эле. Келининин өлүмүнө катуу кайгырган чоң ата небересин кучагына кысып, анын андан аркы жашоосуна кам көрдү. Аны ар дайым өзү менен алып жүрдү. Аксакалдар менен болгон жыйындарда да небере анын чапанынын этегине отурчу. Чындыгында, анын этегине Мухаммаддан(Ага Аллахтын салам-салаваттары болсун) башка эч ким отурган эмес болчу. Жашы улуулардын оозунан чыккан нускалуу сөздөргө чын ниети менен кулак салып угаар эле. Чон атасы бул дуйнодон откон сон Атасынын бир тууган АбуТалибдин колунда чонойгон!
4. Пайгамбарыбыз кандай кесиптер менен алектенген? Бахийра аттуу кечилдин окуясы жөнүндө эмнени билесиң?
ШАМГА БИРИНЧИ ЖОЛУ САПАРГА ЧЫГУУСУ ЖАНА БАХИРА МОНАХТЫН ОКУЯСЫ:
Мухаммед саллоллохи алейхи ва саламдин жашы 12 ге жеткенде, Абутолиб Курайш уруусунун соода кербени менен Шамга барууга ниет кылат. Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва салам да Абутолиб менен бирге жоногон болчу.
Жолдо журуп олтуруп Бусра деген айылына жетейин деген жерде бир монах христианга жолугушат. Ал христиандын Бахира деген ат менен белгилуу болгон. Кербенда келип Бахира христиан монахтын чиркоосунун (церковь) жанында дем алууга атанган болчу. Акыркы замандын пайгамбарынын белгилери жонундо асмандан тушкон китептерде Аллах таала тараптан баяндалган эле. Ал жонундо Бахира жакшы билет болчу. Бахира Пайгамбарыбыздын белгилерин (эки далысынын ортосундагы пайгамбарлык белгини) коруп бул ошол биздин китеп айтылган акыркы пайгамбар деп тааныйт.
Жамиъ Тирмизиде Абу Муса Ашьариден риваят: <<Бир жолу Абутолиб курайш уруусунун башчылары менен Шамга жонойт. Шамда бир монах бар болчу. Алар коп жолу ошол монахтын алдынан отушчу. Бирок, аларга ал монах эч кандай конул бурчу эмес. Бул жолу курайштын кербенинен монах адаттан тышкары, озунун ибадатканасынан чыгып,алардын алдына келди. Бир нерсе издегендей кербендеги адамдарды ар бирин бирден карап чыгып, акыры Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламдин колун кармап: <<Бул бардык ааламдын башчысынын,бул бардык ааламдын жаратуучусун элчиси. Муну Аллах бардык ааламга ырайым учун жиберген>>-- деген.
Курайш башчылары ал монахтан <<сиз бул жонуедо кайдан билесиз?>> --деп сурашты.
Монах: СИЛЕРДИН БААРЫНАР САЙДАН ЧЫККАН МЕЗГИЛДЕ,САЖДА КЫЛБАГАН БИР ДАГЫ ДАРАК КАЛБАГАН КАЛБАГАН БИР ДАГЫ ДАРАК ЖЕ ТАШ КАЛГАН ЖОК. ДАРАК МЕНЕН ТАШТАР ПАЙГАМБАРГА САЖДА КЫЛЫШАТ. МЕН АНДАН СЫРТКАРЫ, МУХАММЕДИН МООРУНОН ДА ТААНЫЙМ. АЛ АЛМАГА ОКШОШ,АНЫН ДАЛЫСЫНЫН АСТЫНДА ТУРАТ>>---дейт. Монах христиан Мухаммед саллоллохи алейхи ва саламдин урматтына ошол кербендеги адамдарды тамак жасап сыйлайт. Баары тамака келгенде Мухаммед гана деп сурайт. Алар ал тоолорду кайтарып калды деп айтышат. Монах Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламди чакыртат. Пайгамбарыбызга асманда бир булут дайыма колокко кылып журчу. Пайгамбарыбыз келгенде дарактын алдында соодагерлер дарактын колокосун ээлеп олтурушкан болот. Колоко жер калбай калган болот. Ал колокосуз чекеге олтурган кезде. Олтурар замаат дарактын колокосу Мухаммед саллоллохи алейхи ва салам тарапка карай ийилет. Монах дарак оз колокосун Пайгамбарыбыз саллоллохи алейхи ва саламга жылдырганын байкап калып: <<Карагыла,дарактын ийилип ага колоко кылуусун>>--- деп айтат. Монах христиан ордунан туруп ,эл астында касам ичип айтат:<<Силер аны румга алып барбагыла!Эгер румдуктар муну билсе,мунуе сыпаатын жана аламаттарын таанышса,созсуз олиуруп