Павло тичина. Мотиви лірики.
198
0
3 минуты
Темы:
Він був ніжним, як океан, мінливим, як небо, - так говорили
сучасники про Павла Тичину. У цих словах і справді весь Тичина –
визначний пост нашого часу. Він по – справжньому відчув наш вік і у
своїй творчості відтворив усі його контрасти з геніальною
виразністю, силою і повнотою. Мрійник, не холодний неокласик, я
романтик, закоханий у мистецтво і поезію, де є справжня краса,
добро, людяність. Мадонною своєю назвав природу, яка була для нього
самим життям, - ось ранній Тичина з його світоглядом: Я –
сонцеприхильник, Я – вогнепоклонник. У його поезіях, написаних у
перші 2 десятиліття двадцятого століття, соціальні мотиви тільки
пробивають собі дорогу. Він орієнтується на традиції М. Кольцова і
Б. Грінченка, на новітніх М. Вороного та О Олеся. Але поступово
визріває власна індивідуально – філософська концепція, у якій світ
сприймається як боротьба контрастних музикальних тем. Саме з музики
народилась його пезія, яка склала першу збірку “Сонечні кларнети”.
У ній закладені основні принципи творчого кредо поета, беруть
початок головні мотиви творчості. Мрійливий ліризм збірки – далекий
від затворництва і безжурності, поет вводить читача в атмосферу
передчуття глибоких змін у суспільстві. Окремі вірші становлять
ніби силефонічну цілісність(“Блакить мою душу обвіяла”, “Молодий я,
молодий”, “Ви знаєте, як липа шелестить”). У композиції цієї та
інших збірок Тичина дотримується певного порядку, спочатку подаючи
ключовий вірш, який “диктує” тему всієї книги. Природа і людина в
ній одній з провідних мотивів усієї лірики поета, пейзажі
допомагають глибше проникнути в почуття людини і пояснити їх. Він
використовує промовисту персоніфікацію весни як дивини, закосиченої
квітами, з перлами роси, співом жайворонка,а поруч вилітає мотив
прагнення перемог, нових змін (“Арфами, Арфами”):Буде
бій!Вогневи!Сміх буде, плач будеПерламутровий…Тичинене новаторство
виростало з народної творчості, народної пісні. Більшість його
поезій, мов золотими нитками, проткані традиційними образами ясного
світанку,стрункої тополі, весняного дощу. У циклі “Пастелі” та
“Енгармонійне” входять вірші – перлини пейзажньої лірики, з
матеріальною – таки передачею звуків і кольорів природи:”день
біжить, дзвенить – сміється, перегулюється”, “я – ніч, стара,
нездужаю”. У Тичини поетичний образ – це живе безпосереднє
враження, а настрій є одним з головних елементів художнього
зображення. Майже всі його вірші цієї пори – майстерня поєднання
асонансіві алітерацій як засобу досягнення запланованого
мистецького афекту:”Коливалося флейтами там, де сонце зайшло”. У
пізніх творах поета вже не відчуваємо такої безпосередньої щирості
у зображенні природи, соціальні мотиви завжди переважають і
перемагають (тригітих “Псалом залізу”): “Замість квіток шаблі,
списи”. Інколи Тичина надмірно уживає релігійні образи і символи,
але це скоріше для художнього втілення власного світогляду, у якому
основою всього є гармонійна музика світів.
Символічний образ
“Сонячних кларнетів” отримує ледь не божественне значення (“Не
Зевс, не Пан, не Голуб - Дух”):…Акордились планети. Навік я знав,
що ти не гнів,Лиш сонячні кларнетиУ звичайному поет відкриває
надзвичайне, у мікрокосмосі окремої людини – макрокосмос. Ліричний
герой залишається наодинці з всесвітом, його душа то мчить на
вітрилах віри у добро, то падає у безодню відчала. Митець не міг
залишатись осторонь подій, які відбувалися навколо нього. На
останніх сторінках збірки “Сонячні кларнети” звучать нові мотиви,
навіяні війною і революцією, з*являються реальні образи замучених
голодом і війною людей (“По блакитному степу”, “Три тополі у
полі”). Використавши традиційну фольклорну форму,Тичина створює
“Думу про трьох братів ”, де в образах – символах трьох братів
висловлює загальні демократичні на здійснення безкровної революції.
Розврат лякає його, уявляється горнокрилим птахом, поетовздається,
що всі класи повині об*єднатися навколо національної ідеї (поема
“Золотий гомін”):Я дужий народ! – з солцем,Голубами… Тичина єдиний
зі своєю землею,своїм народом, він пориває з мрійливістю і
споглядальністю, коли “сонця не чуть”. Але поступово митець
розуміє: не все, що відбувається довкола нього відповідає його
людським ідеалам. Своєрідним ліричним щоденником сумнівів стала
книжечка з 23 коротких віршів у прозі “Замість сонетів і октав”, у
формі строф і антістроф висловлює ставлення до жорстоких крайнощів
часу, одже соціалізм, на його думку, не можна побудувати без
музики, одними гарматами: “Прокляття всім, хто звіром став”. Поет
безмежно закоханий у рідну землю, матір і Батьківщина для нього
єдині. Ця тема є наскрізньою у його творчості (“Скорбна мати”,
“Мадонно моя”; вірші воєних років “Матері забудь не можу”, “Голос
матері”), і своє життєве кредо він бачив у служінні рідному народу.
У кожній людині помічає поет особистість, завжди залишаючись
співцем кохання і краси. Його інтимна лірика належить до перлин
української поезії. Для нього кохана – це всесвіт, це дощ і сонце,
квітучий луг і зимовий вечір. Пригадаємо вірші: “Не дивися так
привітно”, “ О панно Інно ”, “Десь на дні мого серця…”. Мова
коханої для ліричного героя звучить співу чим струмком, все навколо
наповнене музикою – “місяць, зорі, солов*ї”, коли любов сплітає
дивну казку на дні серця, як дві мелодії, сплітаються мотиви
кохання і болю розлуки, так і композиційно вірш побудований і
читається горизонтально та вертикально Подивилась ясно – заспівали
скрипки – Обняла востаннє – у моїй душі. Поезія П. Тичини – це
строфи радості й печалі, це шелест і і цвіт зорі. Звичайно, ранній
Тичина відрізняється відТичини доби “Партія веде ”, “Чуття єдиної
родини”, “Комунізму далі видні”. Але саме в ці роки він закінчує
поему – симфонію “Сковорода”, видає збірку “Срібної ночі”. Павло
Тичина жив у складний час, який намагався зрозуміти, бо був чулим
до найменшого болю: Я бачу світ в тривозі та …. Чи ж можу я
виспівувать лірично, Як бачу я страждання, біль і бруд!
Понравилась работу? Лайкни ее и оставь свой комментарий!
Для автора это очень важно, это стимулирует его на новое творчество!