Иудейское (еврейское) право и право современного израиля.
193
0
3 минуты
Єврейський народ втратив свою державність і розвивався за таких
умов майже два тисячоліття. З 1517 до 1917 р. Палестина (куди
входила територія сучасного Ізраїлю) була провінцією халіфату
Османського, де застосовувалися норми ісламського права і закони,
що приймалися на основі запозичень у романо-германського права,
зокрема французького права. Правова система Ізраїлю має змішаний
характер: у ній є елементи романо-германського і загального права,
а також релігійного — іудейського та ісламського права. Таким
чином, іудейське право стало частиною його правової системи, але не
його основою. Це пояснюється тим, що правова система Ізраїлю є
територіальним правом, тобто його дія поширюється на всіх громадян,
які проживають на даній території. Проте іудейське право активно
впливає на правове життя Ізраїлю. Це виявляється, перш за все, у
закріпленні на державному рівні принципів і норм іудейського права.
Так Декларація незалежності Держави Ізраїль закріпила принцип,
згідно з яким Ізраїль визнається єврейською державою. Надалі цей
принцип знайшов своє підтвердження у ряді законодавчих актів,
схвалених парламентом — Кнесетом. Крім того, принципи єврейського
права втілені не тільки в регулюванні шлюбно-сімейних відносин, але
й у кримінально-правових, цивільно-правових і трудових. Так
принцип, що забороняє працювати у вихідний щотижневий день
закріплено в законі «Про години роботи і відпочинку», який
встановлює, що робочий тиждень складається з 36 годин, а щотижневий
відпочинок включає: 1) для євреїв день Шаббат; 2) для неєвреїв день
Шаббата, неділя, п'ятниця. Дозвіл працювати у вихідний може бути
виданий комісією у складі прем'єр-міністра, міністра у релігійних
справах і міністра праці. У теперішній час нормами іудейського
права регулюються деякі сфери суспільних відносин, пов'язані з
особистим статусом євреїв. За допомогою іудейського права
вирішуються питання одруження, розлучень, матеріального утримання
членів сімей, аліментів і управління особистою власністю. Крім
того, регулюються відносини, що стосуються релігійного богослужіння
і милосердя, інтерпретації релігійних концепцій (одруження і
розлучення іноземних євреїв і євреїв, які проживають в Ізраїлі).
Іудейське право застосовується равінатськими судами, які, згідно із
законом, з 1984 р. є складовими елементами судової системи Ізраїлю
і мають виняткову юрисдикцію щодо всіх справ, які стосуються шлюбів
і розлучень, а також деяких інших справ. Равінатські суди діють на
підстав талмудичного права. На основі Декрету, прийнятого в 1948
p., який передбачав, що закони, які не суперечать Декларації
незалежності і законам Ізраїлю, зберігають свою юридичну силу,
продовжують діяти норми ісламського права, яке застосовується
усередині арабської общини Ізраїлю. Згідно із закону «Про судову
владу» з 1984 р.
ісламське право застосовується шаріатськими
судами, що розглядають справи, пов'язані з особистим статусом
арабів (шлюби, аліменти, розлучення, усиновлення тощо). Згідно із
закону про основні права 1980 р. правова система Ізраїлю стала
повністю незалежною від англійської правової системи. Цей закон
складається з двох статей. Перша стаття закріплює положення, згідно
з яким рішення британської адміністрації про привілейований статус
англійського законодавства скасовуються. Друга стаття указує, чим
повинен керуватися ізраїльський суддя при вирішенні спірних питань,
а саме, якщо він не знаходить норму, що дозволяє вирішити спір, у
писа-ному законі, судовій практиці, то він повинен виходити з
принципів свободи, справедливості, миру і опираються на єврейські
традиції. Особливість правової системи Ізраїлю полягає в тому, що в
Ізраїлі іудаїзм не проголошується як державна релігія, проте він
відіграє вирішальну роль у державно-політичному житті ізраїльського
суспільства. Проте розрив з іудаїзмом у будь-якій формі, зокрема
перехід в іншу конфесію або виконання обрядів іншої релігії при
формальному прийнятті іудаїзму, може негайно позначитися на
громадському статусі людини. Особливістю правової системи Ізраїлю є
також відсутність у системі джерел права конституції як єдиного
політико-правового документа, що має вищу юридичну силу.
Конституція в Ізраїлі замінюється окремими Основними законами (10).
Основна відмінність полягає в тому, що вони не можуть бути
припинені або змінені постановами про надзвичайний стан. Ще однією
їх особливістю є наявність так званих «укріплених» статей, які
змінюються лише кваліфікованою більшістю голосів членів парламенту.
У 1955 р. було закріплено пріоритет основних законів над
звичайними, а Верховний суд Ізраїлю отримав право перевіряти зміст
звичайних законів на відповідність Основним законам. Вплив
англійського загального права знайшов свій прояв, зокрема, у
визнанні судового прецеденту повноправним джерелом права Ізраїлю,
хоча самі англійські судові прецеденти після 1948 р. не мають
обов'язкового характеру. Суди Ізраїлю зараз орієнтуються більше не
на англійську, а на американську судову практику. Згідно із законом
з 1957 р. кожен суд зобов'язаний керуватися судовим прецедентом,
установленим вищим судом. Прецедент, установлений Верховним судом
Ізраїлю, є обов'язковим для всіх судів, окрім нього самого.
Унаслідок цього в Ізраїлі склався особливе звід прецедентного права
на базі рішень Верховного суду. Іудаїзм відіграє значну роль у
суспільно-політичному житті країни, особливо в галузі освіти.
Релігійні навчальні установи складають 30% всіх середніх навчальних
закладів Ізраїлю. В Ізраїлі не тільки офіційно заборонені шлюби
євреїв із неєвреями, але й ускладнено укладання шлюбів між
представниками різних напрямів в іудаїзмі. Усі справи
шлюбно-сімейного характеру віддані у виняткове ведення равінатських
судів. Практично неможливий перехід євреїв в інше віросповідання, а
для осіб, які сприяють такому переходу, передбачено кримінальне
покарання.
Понравилась работу? Лайкни ее и оставь свой комментарий!
Для автора это очень важно, это стимулирует его на новое творчество!